Jij bent… een mensgerichte luisteraar

Jij bent... een mensgerichte luisteraar

16

Jij als mensgerichte luisteraar concentreert je op de menselijke kant in het verhaal van de ander. Jij bent geïnteresseerd in de gevoelens van de ander en probeert die beter te begrijpen.

Het gaat hier wel om een voorkeursstijl!
Voorkeuren kunnen veranderen: van situatie tot situatie, maar ook naarmate je zelf verandert of je ontwikkelt.

De meeste mensen scoren hoog op 1 of 2 luistervoorkeuren.
De keuze voor 1 van de 2 hangt af van de concrete situatie waarin je luistert, maar ook of er tijdsdruk is, hoe ontspannen je bent, wat je belangstelling voor het onderwerp is en of er anderen bij het gesprek aanwezig zijn.

“Een mens heeft twee oren en één mond,
om twee keer zoveel te kunnen luisteren dan te praten”

– Confucius

 

Wat zijn jouw sterke punten als mensgerichte luisteraar?

1. Jij merkt stemmingen van anderen snel op

2. Jij bent geïnteresseerd in het opbouwen van relaties

3. Jij geeft om anderen en maakt je zorgen om hen

 

Wat zijn jouw mogelijk zwakkere punten als mensgerichte luisteraar?

1. Anderen zouden jou opdringerig kunnen vinden

2. Jij kun te sterk betrokken maken bij de gevoelens van anderen

3. Jij loopt het risico kritiekloos te zijn bij het opbouwen van relaties

Er zijn geen goede of foute luistertypen.

Elk type heeft voor- en nadelen, of: sterke en zwakke kanten.
Met deze test krijg je inzicht in het luistertype van jouw voorkeur heeft.

Als je weet wat jouw luistervoorkeur is, kun je een situatie zo inrichten dat je goed kunt luisteren, als dat nodig is.

Of je kunt je manier van vertellen aanpassen aan de voorkeur van iemand anders als het echt belangrijk is dat de ander goed naar jou luistert.

Hoe kun je je communicatie verbeteren?

Lees deze tips:

Een volgende stap is om je ook de andere luistertypen eigen te maken.

Als je meerdere luistertypen beheerst, levert je dat de volgende voordelen op:

• Je kunt per situatie switchen van manier van luisteren: naar het handelingsgerichte verhaal van je leidinggevende luister je anders, dan naar het mensgerichte verhaal van je beste vriend.

• Je kunt je verhaal afstemmen op de luistervoorkeur van de ander: een inhoudsgerichte luisteraar overtuig je op een andere manier van je verhaal dan een tijdgerichte luisteraar.)

Vrij naar: ‘De kracht van luisteren’ (Larry Barker en Kittie Watson (2001) ‘s-Gravenhage: Uitgeverij BZZTôH).

En... wie zijn wij om jou zo toe te spreken?

Hallo! Wij zijn Janine en Linda

Wij zijn trainers, talent-aanjagers, ideeëngeneratoren,
multigepassioneerd, sneldenkers, en soms (vaak?) intense domvoelers.

Én we heb een toolkit vol handige tools om talenten te ontdekken en te ontplooien, en persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen.

Zou jij wel wat tips kunnen gebruiken?

Bekijk onderstaande stappen

om zelf Persoonlijk Vaardiger te worden!

1. Boek een vijftien minuten consult met ons.

Naar aanleiding daarvan krijg jij van ons een advies wat voor jou
het beste werkt om Persoonlijk Vaardiger te worden!

2. Word nu lid van onze community en profiteer van steeds nieuwe kennis over persoonlijke vaardigheden!

Wij plaatsen wekelijks nieuwe kennis en zijn regelmatig live met nieuwe workshops.

Compliment!

— deze quiz maken is al een GROTE stap in de goede richting.

We sturen je af en toe een mail (niet zo vaak hoor!) om je scherp te houden.